Hostující review: Leviatan

Scott Westerfeld
LEVIATAN
Oficiální anotace: První svazek nesmírně napínavé nové série pro mladé dospělé. Odehrává se v alternativní steampunkové minulosti, v níž je svět rozdělen na Rachoťáky, kteří ovládají ohromné parní pochodující válečné stroje, a Darwinisty, jejichž hybridní “potvůrky” fungují jako vzducholodi, parní vlaky, válečné lodi i ponorky. Příběh se odehrává těsně před první světovou válkou. Alex, utajený levoboček nedávno zavražděného arcivévody Františka Ferdinanda, prchá před strýcem Františkem Josefem, který ho chce zavraždit, do Švýcarska a tam se s eznámí s Deryn, skotskou dívkou, která se v převleku za chlapce stane plavčíkem na válečné vzducholodi Leviatan, ohromném ekosystému složeném z velryb, netopýrů, včel, šestinohých psů závislých na vodíku a všelijakých jiných potvor, díky níž je neporazitelná.

Dneska vám nabízím další z hostujících recenzí mé milé Melori. Tak pěkné čtení!

Leviathan je pro mě velmi rozporuplnou knihou, hodně jsem se na ni těšila, obálka mě zaujala na první pohled a Scotta Westerfelda považuji za skvělého spisovatele. Nicméně jsem knize na GR dala jen tři hvězdičky a tady máte hned kopec důvodů. Nejdřív klady – jak už jsem napsala výše, obálka je skvostná, nic jiného se o ní říct nedá, pan Westerfeld je bezesporu velmi dobrý spisovatel, má skvělé nápady, a skloubit realitu a fikci v alternativní historii je náročné, ale tady se to povedlo, u někoho jsem v recenzi četla (Willinda, Abyss?), že je to napsané v tradici Julese Verna a s tím se dá víc než souhlasit, jako dítě jsem s tátou Verna četla a hltala to (takže tohle je, doufejme, Verne pro novou generaci :)).

A teď k záporům, kniha pro mě byla vlastně tak trochu překvapením, a ne úplně milým. Steampunková a velmi vyspělá obálka mi přijde lehce v disproporci s obsahem, který mi prostě připadal pro menší děti, téhle cílovce odpovídají také ilustrace uvnitř (jsou pěkné, ale s obálkou naprosto nekorespondují). Ale ani to není to hlavní, i když stále zastávám názor, že obálka a obsah knihy by měly být v souladu a nikdo mi to nevymluví. Nejdůležitějším signálem, že knize něco chybí, bylo, že jsem se nějak nemohla vžít do osudů hlavních hrdinů. Nechci spoilerovat, ale prostě jsem se o Aleka ani trochu nebála a u Deryn člověk jen čeká, kdy už konečně někdo to její tajemství odhalí. Chápu, že když je to plánovaná trilogie a navíc v alternativním světě, je potřeba trochu čtenáře uvádět do toho, jak tenhle svět funguje, nenápadně odkrývat odlišnosti a některé věci vysvětlovat, nicméně já jsem se opravdu u knihy často nudila. Spád měla tak poslední čtvrtina, kde jsem konečně držela hrdinům palce a otáčela dychtivě stránku za stránkou, abych zjistila, jak to dopadne, ale na to je ta knížka zatraceně dlouhá.

No a v neposlední řadě nemůžu opominout tu spoustu překlepů a chyb, které se v textu objevují, myslím, že je to škoda a mě to prostě hrozně rušilo. Je vidět, že někde se upravovala věta, ale jaksi se zapomněla opravit všechna slova, takže mají různý rod, nebo nefunguje shoda podmětu s přísudkem. Navíc se to objevovalo i v přímé řeči u Deryn, kde by to mělo rozsáhlé významové důsledky, kdyby se takhle přeřekla, takže jsem pak četla dál a čekala, jestli to byla chyba, nebo skutečně přeřeknutí.
Pokud mohu doporučit starším čtenářům a čtenářkám, sáhněte raději po Ošklivých, nebudete zklamaní!