Na cestě s dvěma americkými teenagery

zdroj: happymundane.com
Slavné Na cestě od Jacka Kerouacka jsem nedočetla. Pokoušela jsem se o to asi v sedmnácti, ale prostě mě to nechytlo. Přišlo mi to příliš chlapské, mačistické (krásné české slovo, ale rozumíte mi, ne?) a zkrátka mě nebavilo, jak si jedou korbách těch různých náklaďáků a připadají si děsně cool. Asi je to celé vlastně realistické, ale nevím... možná se rouhám, tehdy to nebylo nic pro mě. Třeba to ještě někdy napravím a dám té knížce druhou šanci. Nicméně přiznávám, že právě tahle legendární kniha vězí za českým názvem příběhu Amy a Rogera. V originále podtitul zní Epic Detour, což se dost dobře do češtiny převést nedá, a když už, tak epická nebo impozantní zajížďka nezní zrovna dvakrát lákavě. Na cestě mě napadlo, ačkoli jsem Kerouacka nedočetla. A ačkoli s ním tahle kniha ani vzdáleně nesouvisí a není si podobná. To bych si ani nikdy netroufla tvrdit. Snad až na tu cestu Amerikou, samozřejmě. Na cestě zkrátka vnímám jako nějakou esenci všech knih o roadtripech. Ten obyčejný název v sobě má všechno, co takový roadtrip může obnášet. Touhu po dálkách, těšení se a možná i trochu nebezpečí. Nebo to tak snad není? Kdo to četl, opravte mě...

Už jsem psala na Goodreads, že Amy a Roger je pro mě něco jako "guilty pleasure". Takové to čtení, o kterém víte, že vám nic moc extra nepřinese, ani vás nijak nepovznese či neposune dál. Ale přesto vás baví, protože má v sobě něco přitažlivého. Možná je to tím, že začínají prázdniny a všichni kolem mě někam odjíždějí... Morgan Matsonové se nicméně podařilo vyskládat příběh i hrdiny tak, abych hltala téměř každou stránku. Abych s Amy cítila. A hlavně abych měla dojem, že jsem na tom výletě s nimi. Dojem, který navozuje třeba i "obrazový materiál" v podobě zápisků, fotek a účtenek, což je mimochodem určitě prima nápad. Taky to byla jedna z prvních věcí, která mě na knize zaujala. Je to letní čtení, ale ne nutně. Za tím na první pohled obyčejným románkem o cestě napříč Amerikou je toho trošku víc. Sice nic objevného, Amyin případ rozhodně není "originál", ale způsob, jakým je podaný, mě zkrátka dojímal. Cítila jsem s ní... Jen si to představte, váš otec zemře při autonehodě a vy jste u toho. Co víc, vy řídíte! Dovedli byste se pak posadit za volant? Podívat se matce do očí? Navíc máte bratra, který má tolik problémů sám se sebou a s alkoholem, že ten vám nejspíš nepomůže se z toho dostat.

Strčit tenhle příběh do prostředí roadtripu mi zkrátka přijde vážně povedené. Amy to tím pádem nutně staví před hamletovskou otázku řídit, či neřídit. Protože kolik se toho vyřeší, když jste na cestě? Něco samo od sebe, něco vyřešíte vy, protože se doslova "posouváte". Cesta je jako vývoj. Ne nadarmo to bývá symbol dospívání. Proto jsou asi roadtripy tak přitažlivé. Možná té knížce přičítám víc, než v ní je, jsou to zkrátka jen dva teenageři, co jedou napříč Amerikou. Ale není to právě to, co vám mají knihy dávat? Že si v nich každý najdeme třeba i to něco navíc? A přiznejme si to, všichni občas trochu toužíme vyrazit někam na klikatící se silnici a do neznáma. Možná utéct před problémy, nebo je právě naopak vyřešit a hodit za hlavu. A nebo zkrátka  jen za poznáním. Což se teď při prázdninách hodí... A proto se vás ptám:

Doporučíte mi nějakou další cestovací knihu?
Nebo mě přesvědčte, proč číst Kerouacka...
A přečtěte si Amy a Rogera, fakt si myslím, že to stojí za to ;)

17 komentářů:

  1. Není to vyloženě roadtrip, i když... asi je. (Jiný roadtrip jsem nečetla, tak přesně nevím, jak má vypadat.)
    Wolfgang Herrndorf. Čik
    Puberťáci se snaží dojet do Tramtárie! A přišlo mi to vtipné a zajímavě napsané. Z děje jsem nebyla tak moc odvařená, ale stejně jsem tomu dala pět hvězdiček. :o)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, o Čikovi vím, legrace není nikdy dost :) A díky za tip!

      Vymazat
  2. Na Amy a Rogera se strašně těším, hned jak u CooBoočka vyjde, tak si jí musím koupit! :D
    A pokud jde o cestovací knihy... já moc takový oddychový nečtu, ale třeba v Eragonovi nebo Alchymistovi (jak od Michaela Scotta, tak od Paula Coelha) se hodně cestovalo! Je to spíš víc fantasy než milý prázdninový čtení, ale třeba by se ti to mohlo líbit... :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Coelho mi úplně nesedl a Michaela Scotta jsem si musela najít, ale jak jsem viděla ty obálky, vím o čem mluvíš, píšu si :)
      A doufám, že se ti Amy a Roger bude líbit ;)

      Vymazat
  3. Dej Kerouackovi druhou šanci, stojí to za to! Jinak tě přesvědčit neumím, kniha ti buď sedne, nebo ne, ale je škoda tohle ještě nezkusit. A jiné roadtripy? No nevím, McCarthyho Cestu jsi podle mě už četla a Dívku, co obeplula Čarozem máš rozečtenou (jo, taky to to není to, co tím přesně myslíme, ale cestování tam je a legrace taky plno ;)), takže tě asi žádným tipem neobohatím...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. McCarthym jsem taky nepolíbená, ale to hodlám napravit! Cestu jsem si pořídila v knihkupectví Hugha Granta na Notting Hillu, takže je určitě v pořadí už kvůli tomuhle :D Jestli teda nekecám... Ale snad ne.

      Vymazat
  4. Moc hezky napsaný článek. :-) Na cestě jsem také nečetla, ale mám to v plánu...
    Doporučila bych Ti knihu Útěk do divočiny od Jona Krakauera, která je také o cestování/putování.
    Na Amy a Rogera se opravdu moc těším; mám dojem, že to bude vážně skvělá prázdninová kniha a hlavně se těším, že mi připomene moje cestování Amerikou, takže v mojí knihovně určitě nesmí chybět. Tolik se na ni těším, že jsem si vyvěsila její obálku CooBoo na nástěnku... :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Útěk do divočiny? Viděla jsem film a byl báječnej! Takže kniha je určitě dobrý tip :) A CooBoo nástěnku myslíš na Pinterestu nebo jak?

      Vymazat
    2. Ne, jen na svoji nástěnku nad stolem. Hned, jak jste ji uvěřejnili, tak jsem si ji vytiskla a vystavila, abych se na knihu mohla těšit... :-)

      Vymazat
  5. Teď jsem si tak vzpomněla...
    A co Hobit a Pán prstenů? Tam putujou hodně! :o)

    (Ok, blbej vtip.)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pobavila jsi mě, ale putujou, to se musí nechat, roadtrip jak vyšitej :D

      Vymazat
  6. Cestovací kniha? Hm, napadá mě jenom Jíst, meditovat, milovat od Liz Gilbertové, taková klasika.
    Já se teďka usilovně snažím dočíst Emmu od Austenový a vážně mě to mučí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pravda, romantická klasika, tomu bych mohla dát šanci :) a Emmu nevzdávej, stojí za to!

      Vymazat
    2. Pozor na to, klasika to možná je (i když i tady bych měla své výhrady), ale romantikou bych to teda nenazvala, ani kdyby mi to za to někdo chtěl platit ;) to jen, abys nebyla pak třeba zklamaná...

      Vymazat
  7. Jednu cestovací romanci jsem už letos četla a připadala mi hrozná, tohle vypadá o poznání lépe a třeba si spravím chuť :) Hlavně ta ukázka na obrázku, mám ráda takové ty dplňky v knihách jako jsou různé seznamy, poznámky...dělá to na mě takový osobnější dojem :)

    Na cestě od Kerouaca mi také dalo počádně zabrat a upřímně si nejsem jistá, jestli jsem fanouškem tohohle stylu myšlení. Vlastně si jsem jistá - nejsem! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Docela by mě zajímalo, kterou cestovací romanci jsi četla, abych věděla, čemu se případně vyhnout :)

      Vymazat
    2. How my summer went up in flames :)

      Ono těžko říct, třeba tobě by právě sedla. Ona ta knížka jako taková není až tak špatná, ale co mi vážně neskutečně lezlo krkem byla hlavní hrdinka.

      Vymazat