O všem a o ničem na křídlech magického realismu

Proč ten trochu patetický titulek? Čtěte dál, dozvíte se víc...

Posledních pár měsíců se mi zase moc nedaří sepsat nějaký kloudný blogový článek. Článek, který by nebyl jen do počtu a jen proto, abych sem něco dala. Straší mě datum 8. srpna mého posledního příspěvku... a to mě nakonec dotlačilo k tomu, abych začala psát a blábolit a plkat, protože mám dojem, že vlastně nemám co říct. A přitom je toho tolik, co se teď děje! Čtu spoustu knížek, a až na konci tohohle článku mi došlo, o čem chci vlastně psát, co mě teď nejvíc baví. Takže to berte jako takovou malou sondu do mé blogerské duše :) Stal se ze mě chorobný nedočítač knih. Cuckoo´s Calling čtu už od léta, schází mi posledních asi sto stran a nějak nejsem schopná to dotáhnout. A přitom mě to baví! Navíc pořád netuším, kdo je vrah a je-li vlastně nějaký, takže jsem napnutá jak kšandy. Ale knížka je to veliká co do rozměru, v létě při válení na pláži to tak nevadilo (a přiznám se, že jsem jí trochu ublížila, kombinace soli a písku nedělá knížkám dobře, stydím se :)), ale do metra už to tak zábavné není.

Taky jsem rozečetla nového Irvinga. Na konci srpna. Nedočkavě jsem si pořídila e-knihu ještě před papírovým vydáním. A musím říct, že jsem trošku rozčarovaná. Ne že by mě ta knížka přímo nebavila, Irving je takový svojský, a proto mám jeho příběhy ráda, proto, že boří tabu a nebojí se zápletek a situací, z kterých se nejeden čtenář červená. Ale v případě V jedné osobě se mi zdá, že už je to trochu příliš, protože se kolem bisexuality hlavního hrdiny točí celý příběh a nic moc jiného se tam neděje, "šokující" témata se tak nějak okoukají, když je máte v každém odstavci. To mi nestačí a připadá mi to prvoplánové a vlastně mě to na Irvinga trochu mrzí, protože ty jeho "skandální" prvky v knihách právě byly vždycky všechno jen ne prvoplánové. Ale nezavrhuju tu knihu, není úplně špatná. Jen je jiná, než jsem asi čekala.

A ještě jednu knihu mám rozečtenou, klube se mi z ní další maličko nepochopitelné guilty pleasure a konečně se dostávám ke svému patetickému titulku. The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender. Dostala mě už krásnou obálkou. Láká na magický realismus a autorčin agent údajně zastupuje třeba taky Khaleda Hosseiniho. Od toho jsem sice nic nečetla, ale na magický realismus slyším. Protože tohle spojení pro mě znamená Marquéz a Marquéz je prostě boží. Autorka téhle knížky si to podle mě taky myslí a snaží se jít podobným směrem. Do jaké míry se jí to daří je samozřejmě otázka do diskuze. Bere to zeširoka, vyprávění začíná kolem roku 1900 u babičky hlavní hrdinky, kterak s rodinou přesídlila z Francie do Spojených států a s čím vším se tam potýkali. Je to dost popisné, nejde při tom nepřemýšlet, zda jsou všechny ty postavičky a odbočky důležité, trochu čekáte, kdy už se tedy příběh posune, ale ani nemrknete, máte za sebou prvních 37 % a hlavní hrdinka se ještě ani nenarodila. Na první pohled je to něco, co by mělo každého soudného čtenáře odradit. Ale světe div se, neodradí, naopak. Sedím přilepená ke čtečce a chci vědět, co bude dál. Ava Lavender (rozuměj hlavní hrdinka) už je na světě a potýká se se svým vlastním těžkým osudem. Narodila se totiž s křídly. A ne, není anděl. A tahle knížka není fantasy. Jen je prostě divná, stejně jako Ava a její rodina a vlastně celý příběh. Co za tím vším je, zatím netuším. Možná to bude veliké, možná to autorka přejde bez vysvětlení, ani jedna varianta by mi nevadila. Já vím, takhle ve zkratce to zní šíleně, ale věřte, stojí to za to! Tedy zatím. Zvědavím, kudy se to bude ubírat dál. Těžko říct, zda je to young adult či dospělé čtení. Na Goodreads zatím převládá první zařazení. Není to dospělácká knížka v pravém slova smyslu, ale podle mě další z příběhů, které můžou zasáhnout širokou škálu čtenářů bez ohledu na věk, kterých je poslední dobou čím dál víc. Hodí se pro CooBoo? Čerti vědí, co myslíte? :)

A jinak? V říjnu vyšla jedna báječná dětská knížka v mém překladu o maličko roztomile hloupém medvědovi, co má rád přísloví, ale trochu si je plete. Jestli máte děti v rodině, nebo sháníte nějaký dárek, tohle je ideální, můžu jenom doporučit, úžasné ilustrace a vůbec: No jo, medvěd! Za pár dní mi vyjde další překlad divné předivné knihy (asi mám nějaké sklony...), o které už jsem taky psala. Jsem zvědavá, co na Za zrcadlem řeknete a mám z toho trochu strach :) 


Ale těším se na vaše názory!

13 komentářů:

  1. Asi už vím, co pořídím svému malému bratranci :D A na Za zrcadlem se nemůžu dočkat. Ta obálka je fakt kouzelná :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pořiď, určitě se mu bude líbit ;)
      A Za zrcadlem, viiiiď? :D

      Vymazat
  2. Na magický realismus taky slyším. Pro mě to znamená Isabel Allende a na toho Marquéze se už konečně musím podívat! :) Ava Lavender vypadá dobře. Tvůj popis mě navnadil :) Tak se budu těšit, až knížka vyjde - ať už v originále či v překladě ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Isabel Allende jsem, přiznám se, vůbec neznala, takže díky za tip, vypadá zajímavě! :)

      Vymazat
  3. Medvěda bych hned běžela koupit nějakému dítěti v rodině, bohužel v okolí mám samé moc maličké, které by to ještě nedocenily. Že bych zainvestovala do budoucna? :)) Hrozně se mi líbily ty ukázky na instagramu! :)
    "Kukačku" ani nového Irvinga jsem zatím nečetla, tak těžko říct. Irving je hrozně zvláštní spisovatel, takže asi chápu, kam tím míříš... A gratuluji k novému překladu a přeji, ať má úspěch! ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taková investice nikdy není na škodu, ale nenechej se zviklat ;)
      A Irving je zvláštní, právě proto jsem ho měla moc ráda. A teď mám pocit, že už tolik zvláštní není... ale možná jsem z něj jenom vyrostla :)

      Vymazat
  4. Mně prostě přišlo, že se Irving moc snažil a moc opakoval... :-) A Medvěd vypadá fakt bájo!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Viď? A druhé viď? :)
      Tvoji recenzi na Irvinga jsem samozřejmě demonstrativně ještě nečetla... :D Ale až se tím prokoušu, určitě si ji přečtu!

      Vymazat
  5. Na Cuckoo's Calling se strašně těším, ale protože čtu v angličtině zatím jen lehký contemporary nebo něco, co mám za sebou už v češtině, tak si na detektivku netroufám, hlavně od Rowlingový ne, tak možná v češtině. :D
    A příběh Avy nevypadá špatně, v poslední době jsem si všimla, že v nakladatelství vydáváte knížky, co trochu tematicky vybočují (V šedých tónech a spol.), tak proč k tomu nepřidat i Avu? Určitě by to mohlo být zajímavý. :)

    Nevím, co s Irvingem všichni máte, ale asi nemusí být na škodu si ho trošku prozkoumat. A Za zrcadlem bude samozřejmě skvělý, ta obálka je... ufff! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rowlingová nemá zas tak těžkou angličtinu. I když je pravda, že v těch dospěláckejch si teď trochu hraje na lepší styl :) Ale čte se to dobře!
      Irving za průzkum rozhodně stojí a Za zrcadlem se už tiskne, tak se modlím, aby vyšlo s tou stříbrnou fólií stejně pěkně jako v originále ;)

      Vymazat
  6. Na tu novou Rowlingovku jsem hrozně zvědavá... i když já se pořád ještě nedokopala ani k Prázdnému místu a to ho mám doma! Jsem fakt ostuda...

    Jinak na toho nového Irvinga už jsem ze svého okolí slyšela pár dost rozpačitých reakcí, tak nevím, zda se do něj pouštět - tohoto spisovatele mám opravdu ráda a nerada bych si pohled na něj "zkazila" :)

    Jinak měla bych dotaz k té "medvídkovské" knize - pro jaký věk je tahle kniha nejvhodnější? Vybírám dárek pro bratrance a zatím jsem spíše pomýšlela na něco s dinosaury, ale tohle by také nemuselo být špatné :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, medvídek je počítaný pro děti už od pěti, klidně k předčítání. Ale myslím, že i osmi a devítiletí z něj budou mít radost, když si ho sami předčtou a budou se trochu rozčilovat, jak ten medvěd motá ta přísloví a oni jsou ti chytří... ;) Tak nevím, kolik je bratránkovi?

      Jinak s Irvingem se stále mučím, pořád jsem to nedočetla, což vypovídá za vše :D

      Vymazat
    2. Jednomu bratránkovi je 6, druhému 10 - tak třeba si v něm budou číst oba :) Díky moc za informace! Alespoň jeden dárek mám vyřešený, letos mi to vymýšlení nějak nejde :)

      Vymazat